Saturday, September 5, 2009

Metodologi dakwah para rasul

Para rasul diutuskan kepada manusia untuk menyampaikan ajaran Allah dan memimpin manusia kejalan yang dikehendaki oleh Allah, untuk keselamatan mereka di dunia dan di akhirat. Setiap rasul mengingatkan masyarakatnya tentang apa sahaja perkhabaran dari Allah.

Firman Allah: ( surah fatir: 24) ertinya:

24. Sesungguhnya Kami mengutusmu Dengan (ugama) Yang benar, sebagai pembawa berita gembira (kepada orang-orang Yang beriman) dan pemberi amaran (kepada orang-orang Yang ingkar); dan tidak ada, sesuatu umat pun melainkan telah ada Dalam kalangannya dahulu seorang Rasul pemberi ingatan dan amaran.

Firman Allah dalam surah Al-isra’: 15, yang bermaksud:

15. sesiapa Yang beroleh hidayah petunjuk (menurut panduan Al-Quran), maka Sesungguhnya faedah petunjuk Yang didapatinya itu hanya terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa Yang sesat maka Sesungguhnya kesan buruk kesesatannya hanya ditanggung oleh dirinya juga. dan seseorang Yang boleh memikul, tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja). dan tiadalah Kami mengazabkan sesiapapun sebelum Kami mengutuskan seorang Rasul (untuk menerangkan Yang benar dan Yang salah).

Kedua-dua ayat diatas jelas menunjukkan tentang keadilan Allah yang setiap masyarakat diutus rasul untuk mereka. Setelah rasul-rasul itu menerangkan kepada umatnya segala perutusan dari Allah dengan jelas dan terang, disamping disertakan bukti-bukti yang cukup, terpulanglah kepada seseorang untuk menerimanya atau menolak. Selepas itu barulah mereka berhak mendapat pembalasan baik atau buruk, iaitu baik jika menerima dan buruk jika menolak.

0 comments:

Post a Comment

 

HIJRAH MENUJU ALLAH Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template