Sunday, December 13, 2009

fenomena mentaliti tentang aurat


Menutup aurat merupakan kewajipan kepada muslim. Ramai umat islam tahu tentang kewajipannya, tetapi adakah mereka benar-benar tahu etika sebenar menutup aurat?? masyarakat sekarang telah diracuni dengan pemikiran barat yang menjadikan pola pemikiran mereka sangat jauh dengan ajaran islam yang sebenar. mentaliti dalam masyarakat hari ini sangat berbeza denga ajaran islam sebenar yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. mereka menganggap bahawa menutup aurat adalah menyekat kebebasan untuk mereka berfesyen, malah ada juga yang menganggap islam menolak kemajuan dalam bidang tertentu.

mungkin anda pernah mendengar mentaliti pemikiran mereka yang mahukan kebebasan berkata seperti ini:

1. saya selesa dengan cara saya
2. saya belum bersedia untuk menutup aurat
3. mungkin belum sampai seru lagi
4. asalkan saya tidak kacau orang, orang jangan kacau saya
5. dia kecik lagi, tidak mengapa

persoalannya, adakah mereka sedar apa yang mereka katakan? dan adakah mereka tahu etika menutup aurat sebagai muslim? Al-Quran memberi garis panduan kepada kita tentang menutup aurat. firman Allah dalam surah an-Nuur ayat 31. yang ertinya:

31. "Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung kedadanya..."

dalam islam aurat bagi wanita adalah seluruh tubuh kecuali Muka dan kedua pergelangan tangan mereka.

mengapa manusia tidak menutup aurat? mungkinkah kerana mereka tidak takut dengan azab siksa dari Allah.

atau mungkin mereka tidak mengenal neraka, siksaan api neraka, azab pedih api neraka dan sebagainya berkenaan dengan neraka.. ketahuilah bahawa sebelum Allah menciptakan manusia Allah terlebih dahulu menciptakan Syurga dan neraka dan dijadikan kedua-duanya ini untuk dihuni oleh manusia dan jin mengikut kiraan dosa dan pahala.

beranggapan bahawa "seru tidak sampai atau belum bersedia" adalah perlu dijauhkan. ini kerana kematian tidak menunggu manusia itu sudah bersedia atau pun tidak.

berfikiran bahawa " kanak-kanak tidak perlu menutup" adalah salah kerana melentur buluh biarlah dari rebungnya. ramai yang beranggapan bahawa budak kecil bila sudah besar akan faham tentang aurat. tetapi apa yang berlaku sekarang ialah budak kecil apabila sudah besar suka mendedahkan aurat.

sedarlah wahai manusia islam adalah terbaik untuk kita.
ikutlah cara islam kerana islam menjamin kesyurga.

1 comments:

Mohammad Hakiim B. Naseruddin on February 21, 2010 at 9:19 AM said...

emm sangat bagus dan menarik perhatian saya..i like pie..haha

Post a Comment

 

HIJRAH MENUJU ALLAH Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template