Tuesday, October 20, 2009

Metode untuk menarik perhatian sasaran cina


dakwah mestilah dipersembahkan kepada sasaran dengan kaedah dan metodologi yang menarik dan sesuai kepada sasaran. melihat kepada golongan masyarakat cina di malaysia mereka lebih gemar melihat sesuatu dari sudut logik dan saintifik.
para pendakwah sebenarnya boleh cuba menjelaskan kepada masyarakat cina tentang kelebihan agama islam dan mukjizat Al-Quran dari sudut sains. ini adalah kerana kebanyakkan masyarakat cina ini terdiri dari golongan bijak pandai dan terpelajar dan mereka akan percaya kepada sesuatu perkara jika terdapat bukti yang jelas. misalnya tentang kejadian matahari dan alam ini, pengetahuan seperti ini tidak mampu dibuktikan oleh manusia biasa pada zaman Rasulullah SAW.

jika mereka tidak mempercayaai kewujudan tuhan kerana tuhan tidak dapat dilihat. maka kita kena la membuat analogi yang logik kepada mereka dengan mengatakan "angin juga tidak dapat dilihat tetapi angin dapat dirasa"

3 comments:

m.rafie on October 20, 2009 at 11:05 AM said...

saya pn setuju

Anonymous said...

OWNER TEST

Noor Hafizah on October 22, 2009 at 1:33 AM said...

sebenarnya mmng betul pun apa yang diulas disni..sebb sem leps kami buat program Dakwah non muslim dikalangan orang asli kat kampung Kuala Koyan. Pada mulanya tiada kejayaan yang diperoleh. Cuma baru2 ni kami guna pendekatan ni ada seorang ibu angkat dikalangn orang asli yang berjaya masuk Islam. Ketika ibu angkat tersebut menghidangkan pisang goreng pada anak angkatnya seorang pelajar daripada arab guna pndekatan tersebut. Dia kata "pisang ni ada yang cipta. Tapi kita tak tahu siapa yang cipta. saya kene berterima kasih pada yang cipta pisang ni. Dan saya sangat berterima kasih pada ibu sbb goreng pisang ni untuk saya" So ibu tersebut betul2 tersentuh hati. Semasa kepulngn kami ke U. Dia betul2 menangis. Alhamdulillah. Oh yer sebenarnya orang asli kat situ dah terlalu berpegang teguh pada kepercayaan diorang. Sehingga kata2 dakwah kami tak mempengaruhi mereka. Baru2 ni tuk batin mereka meninggal dan termasuk juga ayah pada abg angkat saya. Agak sedih juga mendengar. Sbb mereka meninggal dunia tanpa berjaya dislamkan

Post a Comment

 

HIJRAH MENUJU ALLAH Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template